Ride & Seek

26 JANUARI 2019

Det ultimata backcountry äventyret

R

Utmaningen

Är du redo för ett riktigt äventyr?

R

Gemenskap

Tävla mot dina kamrater och skryt i kapp på kvällens party

R

Navigering

Är GPS’n fulladdad?

R

Terrängen

100% fastkörningsgaranti utlovas

FÖRSTA PRIS

produkter till ett värde av

FRÅN TOBE OUTERWEAR

Auktionen är avslutat och den sista startplatsen auktionerades ut till Albin Isaksson för

kronor som kommer att göra nytta för

Foto: Ingemar Forsell, Sledtrax.se

STARTFÄLT 2019

WILDCARDS

Henrik Nilsson, Skellefteå

Henrik Nilsson, Skellefteå

Polaris Pro RMK 850

En fantastisk prestation 2018 där Henrik nöp segern med hårfin marginal. Nilsson placerade sig som 3:a vid debuten 2017. Han gillar att hålla jämn gas och besättningen i vår helikopter har fått bevittna häpnadsväckande piruetter med en ylande motor och vi alla har förundrats över hans märkliga vägval. Det ryktas att forntidspråmen är pensionerad och ersatts med en Axys. Vi tror att Henrik Nilsson på en Axys 850 kan bli en giftig kombo.

Simon Lindahl, Arjeplog

Simon Lindahl, Arjeplog

Polaris Pro RMK 850

Simons prestationer under Ride & Seek’s historia är inget annat än imponerande.
Lindahl har deltagit i samtliga race och varit på pallen 3 gånger med vinst 2017. 2018 gick skotern sönder och han fick bryta. Tråkigt i sig men det som imponerade var att Simon drog hem skotern, fixade variator och fullföljde loppet inom utsatt tid, bara för att han kan. Duon Lindahl och Flinkfeldt/Blind tog även hem segern i långversionen Ride & Seek Fortitude 2018 kvalade därmed in i wall of wildcards.

Simon Flinkfelt Blind, Arjeplog

Simon Flinkfelt Blind, Arjeplog

Polaris Pro RMK 850

Simons debut i Ride & Seek var 2015 och resultatet blev en andra plats. Revanschen var ett faktum 2016 då Flinkfelt stod högst upp på pallen. Han är känd för sin brutala körstil och skyr inga medel att ta sig framåt och uppåt i terrängen. Simons taktik är enkel, ”kortaste vägen bör vara snabbaste vägen”. 2018 vann han Ride & Seek FORTIDTUDE tillsammans med Lindahl och är därmed kvalificerad till ett wildcard.

Emil Ahrling, Lycksele

Emil Ahrling, Lycksele

Polaris Pro RMK 850

Emil behöver nog ingen närmare presentation. Han pryder omslag både åt Polaris och Klim med sina balansakter på RMK’n. Ahrling är en ny spelare i Ride & Seek sammanhang men har han lika bra navigeringskunskaper som förarkunskaper så kan dom mer rutinerade åkarna börja bli nervös.

Andreas Bergmark, Fällfors

Andreas Bergmark, Fällfors

Lynx Boondocker 850

Andreas är en välkänd profil som ofta syns högt över trädtopparna i produktioner som Slednecks och Northern Light Films. Vi har sett honom i branta klättringar med sin korta Lynx och vi kan inte tro annat än att Andreas tar sig fram ganska bra på en Boondocker. Hur som helst så handlar det till stor del om att navigera för att hitta kontrollerna. Fågelvägen är kortast och om Bergmark får bestämma så hoppar han gärna fram.

Helikopterbilder från 2017

Foto Gunnar Almqvist. Kommentator Anton Högberg.

Hur fungerar det?

Inga klasser, inga begränsningar. Alla mot alla!
GPS koordinater till första checkpoint presenteras vid start. Din uppgift är att hitta kontrollen, fotografera dig själv, utan hjälm, med checkpointen tydligt i bild. På modernt språk kallar vi det en ”selfie”.

Bilderna sparas i enheten (kamera eller telefon) för kontroll av funktionär efter målgång.

Vid första checkpoint finns information om var nästa finns. Informationen består av GPS koordinater i två olika format.
WSG 84, decimalform och SWE REF 99 TM.

Vid checkpoint nr 2 gäller samma procedur som tidigare.
Ta del av informationen som leder till nästa checkpoint och så vidare. Äventyret består av 10 checkpoints som skall besökas i nummerordning.

Målgång sker på samma linje som start, vid Experience Arjeplog.

Först i mål med flest passerade checkpoints vinner.

Frågor på det?

Ride & Seek – the ultimate backcountry adventure

Foto: Rickard Rehnberg

Mycket tuffare än jag trodde

Hade jag kört fast mindre kanske det hade gått bättre

Otroligt professionellt arrangemang

Jag har suttit fast i en bäck, i 3 timmar!

Live tracking

Alla deltagare kommer att utrustas med en separat sändare som loggar position i realtid och publicerar aktuellt data till en webbserver.
I och med detta kommer man dels att kunna följa racet live, direkt från sin dator via länk på vår webbsida eller på storbild på plats på Experience Arjeplog, samtidigt som det är en säkerhetsfunktion för oss som arrangör. Detta är ett samarbete med Traxmeet, Finland

 Tracking repris av 2018 års race

Live broadcast

Piloten Frans Helamb lyfter igen den 26 Januari 2019 och vi skickar med en kameraman och vår alldeles egna expertkommentator Anton.
I hopp om att vädergudarna är med oss jobbar vi för att vår publik ska bjudas på en så bra upplevelse som möjligt, direkt från luften.

Uppdatering: Här är resultatet av flygningen.
Ride & Seek 2018 HIGHLIGHTS

Foto: Ingemar Forsell, Sledtrax.se

Det finstilta

08.00
Förarmöte på Experience Arjeplog. Silvervägen 1 i Arjeplog.
N7328374 E629536 (SWE REF 99 TM) / N66.04942 E017.86039 (WGS 84, decimalform)

09.00
Le Mans start, Experience Arjeplog

16.00
Senaste återankomst, Experience Arjeplog

Regler:

  • Deltagare skall ha hjälm, goggles och ryggplatta. GPS med möjlighet att knappa in givna koordinater.
  • Telefon eller kamera för att ”checka in” vid kontrollerna. Telefon är krav, för att kunna ringa efter hjälp om nödvändigt.
  • Snöskotern skall vara ställd ”i trafik” samt trafikförsäkrad. Ingen begränsning på utrustning och effekt.

Boende och mat

I anmälningsavgiften om 1800 kr ingår kvällens middag på Silverhatten! Vi käkar gott och skryter allt vad vi orkar. Bortförklaringarna till varför inte just du vann kommer att lösa av varandra! Efter maten blir det barhäng med mera ljug, skoterfilmer och rock ’n roll!

Boka rum på Hotell Silverhatten. Norrbottens skönaste sängar gör gott åt en sargad kropp efter ett hårt race!
Uppge ”Ride & Seek” vid bokning för att erhålla 30% rabatt på hotellets ordinarie priser. +4696131500 silverhatten@silverresort.se